[ Stolové hry | Miniatúry | Warhammer | Warhammer 40K | Confrontation ]

  
Hlavné Menu
Reklama
Spriatelené Weby
 
 
 
www.kafe.sk
  Naše mini-logo:
 
Nové články
The first task [2012-02-10 21:05:04]
Takze uvodny clanok co som sa len tak chvilu hral ked nebolo v robote co robit :D nejasnosti je tam...
Stret na Sartanskej planine [2011-12-07 10:13:53]
Battletech 3025
ZRudi vs Miglo
+++Stret na línii Kamenin – GT 722+++ [2011-11-16 12:44:01]
+++Krst ohňom A´un Adat+++ [2011-01-31 19:43:51]
+++chaos vs tau battlereport+++
Kto je online
Pripojeno uživatelu: 1
(1 v sekci Články)

Reg. uživatelé: 0
Návštevníci: 1

více...


Confrontation - základy pravidiel
  Posted on Wed 27 Jun 2007 by fingol (2013 reads)
Po dlhšej dobe som sa odhodlal napísať taký krátky výklad pravidiel pre Confrontation (verzia 3, t.j. aktuálna).
Podávam to trošku vlastnými slovami a nebudem opisovať presné vysvetlenia špecifických situácií či vlastností, na to je kniha pravidiel.

***

Úvod


Confrontation je hra, kde proti sebe bojujú malé oddiely bojovníkov rôznych národov ("skirmish").
Jedna armáda sa väčšinou skladá z 10 až 20 modelov, ktoré plne postačujú a medzi nimi môžu byť obyčajní bojovníci, mágovia, kňazi, hrdinovia až delostrelecstvo.

Confrontation má základné pravidlá zhrnuté v knihe pravidiel (veľmi stručná verzia je k dispozícii s každým balením modelov), charakteristiky a špeciálne vlastnosti jednotlivých bojovníkov sa vždy nachádzajú priamo v ich balení.

Confrontation je postavená okolo 8-12 základných charakteristík (podobných tzv. hrám na hrdinov t.j. RPG) a obrovského množstva špeciálnych vlastností. Bojovníci nemajú životy, ale môžu byť zdraví, rôzne zranení a mŕtvi.

Kocky zohrávajú významnú úlohu (D6) - pri hodoch v boji, kúzlení, streľbe atď. ale keďže výšky jednotlivých charakteristík sú dobre vyvážené, ich vplyv je adekvátny - ani príliš silný, ani príliš slabý.

V hre sa dá bojovať klasicky "do posledného", ale omnoho zábavnejšie sú rôzne scenáre, kde treba napnúť šedú kôru mozgovú a rozmyslieť si kam koho nasadiť. Armády sa principiálne delia na tri skupiny - dobré, zlé a neutrálne.
V Confrontation si môžete vybrať z 15 národov, pričom do boja môžete nasadiť aj rôznych bojovníkov zo spojeneckých národov a zoskupení.

Dĺžka priemernej hry je okolo 1,5 hodiny pre hráčov znalých pravidiel, pri neustálom listovaní pravidlami sa tento čas môže zvýšiť až na 3 - 4 hodiny.

***

Charakteristiky


K hre potrebujete figúrky v počte okolo 10 až 20 modelov pre jednu armádu. K hre existuje všeobecná kniha pravidiel, ale každá figúrka má svojom balení svoje špecifické charakteristiky a prípadne doplnkové pravidlá ako nové kúzla či vlastnosti.

Každá figúrka má tzv. referenčnú kartu t.j. profil, ktorý obsahuje jej charakteristiky (viď. obrázok nižšie).

Tu si popíšeme vlastnosti, ktoré jednotlivé symboly predstavujú (vždy platí pravidlo, že čím je číslo vyššie, tým lepšie):

- Pohyb / (prípadne za lomítkom pohyb pri lietaní, ak to daný bojovník dokáže)
      - toto číslo udáva maximálnu vzdialenosť v centimetroch, ktorú figúrka dokáže prejsť pri chôdzi

- Iniciatíva
      - schopnosť zaútočiť v boji ako prvý resp. ako rýchlo dokáže figúrka reagovať (pre prípady mimo boja)

- Útočné číslo / Sila
      - prvé číslo určuje schopnosť zasiahnuť súpera, druhé schopnosť ho zraniť (t.j. aké veľké zranenie vie bojovník dať)

- Obranné číslo / Odolnosť
      - prvé číslo udáva schopnosť sa ubrániť / vykryť súperov útok, druhé vydržať prípadný zásah (toto číslo zahŕňa aj brnenie, t.j. neobrnená figúrka má odolnosť malú, oplechovaný rytier výrazne väčšiu)

- Streľba
      - schopnosť zasiahnuť súpera streľnou zbranou t.j na diaľku, ak má figúrka takúto možnosť, spodná časť referenčnej obsahuje doplňujúce informácie o použitej streľnej zbrani

- Odvaha ( Strach)
      - niektoré modely naháňajú strach (tie majú symbol s prevahou modrej farby) a preto musia bežní bojovníci ukázať svoju odvahu (symbol s prevahou oranžovej farby), aby neutiekli a dokázali s nimi bojovať, bojovník má vždy uvedenú iba jeden symbol - buď je nejako odvážny alebo naháňa strach

- Disciplína
      - táto charakteristika je dôležitá najmä u veliteľov - používa sa pri taktických hodoch a niektorých špeciálnych vlastnostiach

- Spodná časť referenčnej karty sa delí na 3 časti:
- Výbava - akú výzbroj a výstroj bojovník má, ak má k dispozícii streľnú zbraň, jej popis je Sila zbrane (krátky dostrel / stredný dostrel / dlhý dostrel), pričom dostrely sú vzdialenosť v centimetroch (viac v kapitole o streľbe)
- Vlastnosti - tu sú zaradom vymenované rôzne špeciálne vlastnosti bojovníka, ich vysvetlenie sa nachádza v knihe pravidiel
- Hodnosť - táto časť uvádza príslušnosť k armáde (napr. ork alebo wolfen) a zároveň k akému typu jednotky patrí (v Confrontation má význam iba "character" t.j. hrdina a stupne mágov a kňazov, typy ako "Special" alebo "Elite" sa využívajú v hre Rag'narok)
- Bodová hodnota (tzv. AP) - cena bojovníka, t.j. koľko stojí jeho zaradenie do armády; väčšinou sa hráva na 400 bodov (túto hodnotu si hráči dohodnú pred bojom ako chcú, ak hrajú nejaký konkrétny scenár, tak môže byť už určená), t.j. súčet bodov všetkých vami nasadených bojovníkov nesmie prekročiť dohodnuté číslo (aj použité magické predmety a niektoré doplnkové vlastnosti sa musia prirátať osobitne, kúzla oboch typov majú túto hodnotu uvedenú len orientačne a v súčasnosti sa nepoužíva)

- Okrem uvedeného ešte existujú nepovinné charakteristiky a to:

- Magická moc - táto sa uvádza iba pri bojovníkoch, ktorí dokážu kúzliť

-Aspekty - tieto sa uvádzajú pre používateľov kňažskej mágie

***

Hody


Základný princíp používania charakteristík (a častokrát aj vlastností) je taký, že si hodíte šeststrannou kockou (označme ju D6) a pripočítate k nej hodnotu používanej charakteristiky (napr. útočné číslo). Ak je váš výsledok rovnaký alebo väčší ako určená hodnota, uspeli ste. Vo veľa prípadoch si hádžete naraz so súperom (napr. pri hode o iniciatívu) a vyhráva ten, koho výsledné číslo je vyššie.

Pri hádzaní existujú ešte dve špeciálne pravidlá - ak vám padne číslo 6, môžete sa rozhodnúť hádzať ďalej a výsledok sčítava všetky hodené čísla (môžete hádzať ďalej a ďalej, pokiaľ vám padajú šestky). Ale pozor, ak vám padne číslo 1, celý hod je automatický neúspech, nech je výsledok akýkoľvek (a toto platí aj pre nasledujúce hody, preto si je treba dobre rozmyslieť, či hádzať znova alebo nie).

***

Začiatok hry


Hra sa hrá na kolá (počet podľa scenára alebo dohody), pričom najprv sa začína tzv. vykladacím kolom (to sa do celkového počtu neráta) a potom už pokračujú normálne herné kolá.
Každá figúrka, ktorá bude do boja nasadená, musí byť reprezentovaná referenčnou kartou. Niektoré obyčajnejšie modely môžu byť reprezentované aj viaceré na jednej spoločnej karte (má to svoje výhody), hrdinovia majú zásadne každý svoju vlastnú.
Jedna karta môže reprezentovať maximálne troch bojovníkov (rovnakého typu).

***

Vykladacie kolo


Strategická fáza

Na začiatku každého kola (aj vykladacieho) si hráči usporiadajú svoje referenčné karty do kôpky na seba, v poradí, akom chcú, aby ich bojovníci išli (táto kôpka je položená obrázkami dolu, aby súper nevedel naše úmysly, ale hráč si svoju kôpku môže ľubovolne pozerať, nesmie však už potom meniť poradie !)
Hráči si spočítajú počet kariet v kôpke a ten kto ich má menej, získa výhodu - za každú kartu, ktorú má súper navyše, získava jednu možnosť tzv. "Odmietnutia" (vysvetlím ďalej). Keďže bojovníci počas hry umierajú alebo inak opúšťajú hracie pole, tento rozdiel sa vypočítava pred každým kolom, aby odrážal aktuálnu situáciu.

Vykladacie kolo sa začína tzv. taktickým hodom, kde si súperi vyberú veliteľa svojej armády a hodia si hod na disciplínu (tak ako je to uvedené vyššie).
Kto vyhrá, má právo určiť či chce začať vykladať on alebo nechá vykladať súpera.

Aktivačná fáza

Hráč, ktorý je na rade, otočí vrchnú kartu v kôpke a vyloží daný model na stôl niekde vo svoje vykladacej zóne (popis vykladacích zón je presnejšie popísaný v pravidlách, väčšinou je to maximálne zhruba do 15 cm.... od vášho okraja stola).
Práve tu je možné použiť vyššie spomínané odmietnutie - ak je hráč na rade a má možnosť Odmietnutia, môže ho teraz použiť, aby preskočil svoje vykladanie a opäť pustil k hre súpera. Koľko možností Odmietnutia má, toľkokrát to môže počas kola urobiť.
Keď hráč vyloží alebo odmietne vyložiť svoj model, automaticky ide súper. Hráči sa takto striedajú až pokým nie sú vyložené všetky modely.

Okrem uvedeného ešte existuje jedna špecifická možnosť, ktorú hráč môže urobiť - ak je na ťahu, môže sa rozhodnúť referenčnú kartu, ktorú má otočiť, položiť stranou do tzv "zásoby" resp. "rezervy" a počíta sa to ako jeho platný ťah. Túto potom môže otočiť hocikedy namiesto svojej normálnej karty alebo ju dokonca otočiť zároveň s ňou. Hráč môže mať naraz v rezerve iba jednu kartu, ak vyhral taktický hod, môže ich tam mať až dve.
Samozrejme, po použití karty v rezerve je tam možné v budúcnosti doplniť ďalšiu.

***

Herné kolo



Po vykladacom kole nasleduje normálne herné kolo, ktoré sa hrá podobne ako vykladacie, ale pribudnú v ňom niektoré ďalšie fázy.
Herné kolo sa skladá z nasledovných fáz.

Strategická fáza

Rovnako ako vo vykladacom kole, hráči urobia kôpky referenčných kariet a hodia si taktický hod.

Aktivačná fáza (rep. fáza pohybu)

Začiatok je rovnaký - hráči začnú ťahať, pričom teraz namiesto vykladania svojich modelov na stôl ich "aktivujú" pričom aktivácia znamená, že daný model sa pohybuje po hernom pláne, strieľa, kúzli a robí ďalšie povolené činnosti. (Toto je fáza pohybu)
Výhodou je, že sa hráči neustále striedajú, to znamená, že obidvaja stále aktívne hrajú.

Počas aktivačnej fázy môže model:


  • pohybovať sa (používa sa charakteristika pohybu, lietanie rozpisovať nebudem, to nie je pre začiatočníkov)

  • strieľať (používa sa charakteristika streľby, pričom je veľmi dôležitá vzdialenosť cieľa) - hráč povie na koho jeho bojovník strieľa a potom odmeria vzdialenosť k cieľu (nesmie ju namerať dopredu a meria sa od konca podstavcov oboch modelov), potom porovná v akom dostrele podľa svojej zbrane sa cieľ nachádza (viď. popis referenčnej karty) a podľa toho vie, akú obtiažnosť musí svojim hodom na streľbu hodiť. Obtiažnosti sú nasledovné:
    krátky dostrel (4) - stredný dostrel (7) - dlhý dostrel (10) - viac ako dlhý dostrel (zásah je nemožný)
    obtiažnosť sa ešte modifikuje podľa toho či sa váš bojovník hýbal (+1), či náhodou nie je model schovaný za nejakou prekážkou (+1), či je veľký (-1, napr. wolfen) a podobne
    po vypočítaní celkovej obtiažnosti sa urobí hod na streľbu a ak bude úspešný, cieľ je zasiahnutý a nasleduje hod na zranenie (o tom neskôr)
    - ak chce bojovník strieľať, môže sa hýbať, ale nesmie prekročiť svoju charakteristiku pohybu

  • kúzliť (pre mágov sa používa charakteristika magickej moci) - mág si vyberie kúzlo a hodí si na magickú moc, ak je úspešný, kúzlo vyšlo a vykoná sa jeho efekt (pre kňazov sa používa súčet hodnôt aspektov) - rovnako ako mág

  • napadnúť nepriateľský model (musí ho vidieť - bližšie v knihe pravidiel, výhodou je, že nepriateľský model dostane do konca kola postih -1 k hodom na iniciatívu, útok a obranu) - do vzdialenosti dvojnásobku svojej charakteristiky Pohybu, modely sa musi dostať do kontaktu podstavcov

  • vstúpiť do boja s nepriateľom (nemusí ho vidieť) - opäť do dvojnásobku charakteristiky Pohybu a kontaktu podstavcov

  • vykonávať fyzické aktivity (šplhať, skákať, plávať - tieto pravidlá sú bližšie vysvetlené v knihe pravidiel)

  • vykonávať rôzne činnosti podľa scenára (otvárať dvere, aktivovať portály, zbierať predmety atď.)

Bojová fáza

Bojovníci bojujú až vo fáze boja. Základom je, že vstúpili do boja, jeden z bojovníkov bol napadnutý alebo boj pretrváva od minulého kola.
Podstatou je rozdeliť jednotlivé zhluky bojovníkov na súboje, kde je to vždy buď jeden proti jednému alebo jeden proti viacerým.
Rozdeľovanie závisí od rozhodnutia hráčov, začína ten, kto vyhral taktický bod, vyberie si prvý "zhluk" a rozdelí ho na jednotlivé súboje. Jediné pravidlo, ktoré musí dodržať je, aby mal každý bojovník aspoň jedného súpera. Potom sa jednotlivé súboje odbojujú podľa poradia, ako určí daný hráč (pri tzv. prenasledovaní sa to môže trochu zmeniť, ale o tom neskôr). Po odbojovaní všetkých súbojov v danom boji si ďalší boj vyberá a rozdeľuje protihráč a takto sa to strieda až pokiaľ nie sú všetky boje vybojované.

Priebeh samotného boja je nasledovný:

  • deklarovanie špeciálnych vlastností, ktoré musia byť vyhlásené pred iniciatívou (napr. berzerk)

  • hod na iniciatívu - kto vyhrá, útočí ako prvý (ten, kto je početnej prevahe má výhodu - za každého ďalšieho bojovníka okrem prvého má +1 k výsledku hodu)

  • rozloženie kociek - každý bojovník má štandartne k dispozícii dve kocky D6, ktoré môže ľubovolne určiť na hod na obranu alebo na útok. Logicky, ak budú obe kocky pridelené do útoku, tak sa nebude môcť brániť, ak do obrany, tak nebude môcť útočiť. Ten, kto prehral hod na iniciatívu, musí prideliť svoje kocky ako prvý a jeho protihráč sa teda môže prispôsobiť. Aby nebola početná prevaha taká strašne silná, bojovník má za každého ďalšieho protivníka okrem protivníka o jednu kocku navyše (t.j. jeden grif proti trom orkom znamená, že ork má 2+2 = 4 kocky a grifovia každý po 2)

  • kolá útokov - ako prvý útočí víťaz iniciatívy, urobí hod na útok (použije útočné číslo + prípadné modifikácie), ak súper povedal pred útokom, že bráni, urobí hod na obranu (obranné číslo + prípadné modifikácie). Ak obránca hodí v súčte aspoň toľko, čo útočník, úspešne sa ubránil.
    Pozor, použité kocky nemožno znovu použiť.
    V jednom kole možno útočiť len raz (t.j. pri početnej prevahe útočiacich urobí každý model na obráncu jeden útok, obránca sám môže zase urobiť toľko útokov, koľko pridelil kociek, ale na jedného nepriateľa môže v danom kole urobiť iba jeden útok).
    Po dokončení kola z jednej strany útočí obránca (obráncovia) a tak sa to strieda až pokým všetky modely neminú svoje kocky. Ak stále zostávajú nejakí bojujúci, boj bude pokračovať aj v ďalšom kole. Ak jedna strana úspešne zlikvidovala druhú, môže urobiť tzv. prenasledovací pohyb, kde sa každý bojovník danej strany ľubovolne natočí a pohne o polovicu svojej charakteristiky Pohybu. Môže dokonca opäť vstúpiť do boja a ak tento boj ešte neprebehol, musí sa okamžite odohrať. Každý model môže urobiť prenasledovací pohyb iba raz za herné kolo.

  • hod na zranenie - po každom úspešnom zásahu (streľba či zásah zblízka) nasleduje hod na zranenie, ktorého účinky platia okamžite.
    Hádže sa dvomi D6, pričom nižšia hodnota určuje miesto zásahu (podľa tabuľky na zranenia) a vyššia hodnota + Sila útočníka (resp. jeho streľnej zbrane) - Odolnosť obráncu - prípadné postihy určuje v tej istej tabuľke vážnosť zásahu.
    Modely nemajú žiadne "životy", ale rozoznávajú štyri stupne vážnosti zranení - ľahké zranenie - vážne zranenie - kritické zranenie - smrť. V prípade, že je model už zranený (napr. ľahko) a opäť dostane zásah (napr. ľahké), výsledok je buď novšie vážnejšie zranenie (t.j. ak by bol ak by teraz dostal kritický zásah, tak výsledok bude kritické zranenie) alebo v prípade že je nový zásah slabší alebo rovnaký, posúva sa vážnosť o 1 (v tomto prípade by sa posunul z ľahkého na vážne).
    Zásadným dôsledkom zranení je okrem postupného zabitia bojovníka zhoršovanie jeho bojových schopností. Zranenie dáva postih k hodom na iniciatívu, útok, obranu a dokonca aj na zranenie (znižuje Silu). Ľahko zranený model má postih -1, vážne -2, kriticky -3 a mŕtvy bojovník je odstránený z herného stola.
    V tabuľke existuje aj tzv. "otrasenie", to však nie je zranenie, nesčítava sa ani nijako neovplyvňuje už zraneného bojovníka a je aktívne iba do konca kola.

Mystická fáza

V tejto fáze si mágovia regenerujú svoje drahokamy moci a kňazi vypočítavajú svoje body viery.

Udržiavacia fáza

V tejto fáze sa platia drahokamy moci (body viery) za udržiavanie efektov kúziel (zázrakov) a uplatňujú sa hody na rôzne vlastnosti ako napr. regeneráciu alebo posily.

***

Ďalšie pravidlá


Okrem bežných bojovníkov sa v Confrontation vyskytujú aj hrdinovia (bojovníci, ktorý majú mená ako napr. Červená levica či Syriak). Títo majú automaticky niektoré špecifické vlastnosti ako napr. majstrovský útok či protiútok, aj keď to nemajú napísané na referenčnej karte a ťažšie na nich funguje mnoho vlastností a kúziel.

Hrdinovia môžu na rozdiel od bežných bojovníkov vlastniť aj magické predmety, ktoré si proste pred bojom prikúpia. Ich počet je obmedzený podľa hrdinovej hodnosti (napr. rádový hrdina môže mať 1, elitný 2).

Confrontation obsahuje ešte ďalšie špecifické pravidlá ako efekt strachu (napr. bojovník môže zutekať pred hrôzunaháňajúcim nepriateľom), možnosť stiahnuť sa z boja, efekt kritických zranení, špecifický spôsob pohybu ako uhýbanie sa, ale tieto nie sú potrebné k vysvetleniu základov hry.


***

Mágia


Samozrejme, čo by to bolo za fantasy, keby v ňom nefigurovala mágia. Preto v stručnosti načrtnem aj pravidlá pre túto časť hry.

Kúzlenie nie je zadarmo a stojí nejaké body. Mágovia používajú tzv. drahokamy moci a kňazi body viery.

Mágovia

Mág môže mať až 7 druhov drahokamov moci (oheň, voda, zem, vzduch, temnota, svetlo a neutrálne), podľa toho, aký typ mágie ovláda. Okrem toho ešte pozná iba niektoré školy mágie, čo zase ovplyvňuje jeho výber kúziel. Mág začína s počtom drahokamov rovným jeho charakteristike Moci a počas hry nemôže tento počet prekročiť dvojnásobok jeho Moci.
Drahokamy sa po použití spotrebujú a preto si ich musí dopĺňať počas regeneračnej fázy podľa tabuľky regenerácie many.
Mág musí mať na vyčarovanie daného kúzla dostatok drahokamov (ako ukazuje karta daného kúzla).
Každé kúzlo má svoju obtiažnosť (t.j. čo je potrebné hodiť pri hode na moc, aby bolo kúzlo úspešné zoslané) a ďalšie špecifikácie (dosah, rozsah, dĺžku trvania efektu, počet a druh drahokamov, ktoré je potrebné použiť, školu a frekvenciu, ktorá určuje ako často je v rámci herného kola možné daným mágom kúzlo úspešne zoslať a intenzitu kúzla (súčet intenzít mágových kúziel nesmie prekročiť dvojnásobok jeho Moci)).
Zvýšenie šance na úspech kúzlenia je možné dosiahnuť napr. použitím ďalších drahokamov, rovnako je možné rušiť či absorbovať nepriateľské kúzla, o tom však viac v knihe pravidiel.

Kňazi

Kňazova mágia sa odvíja trochu odlišným smerom - kňazi nemajú charakteristiku Moci ale tzv. Aspekty - Menenie, Tvorenie a Ničenie. Kňaz môže ovládať iba také kúzlo, ktorého požiadavky neprekračujú jeho aspekty (stačí porovnať dané hodnoty).
Kňaz si každé kolo počas mystickej fázy spočíta svoje body viery (vždy ich predtým vynuluje), ktoré závisia najmä od počtu nasledovníkov jeho boha t.j. členov tvojej armády v dosahu jeho aury viery (hodnota v zátvorke za "kňaz").
Počet jeho bodov viery sa vypočíta podľa tabuľky v pravidlách (v závislosti od jeho hodnosti a typu) + počet nasledovníkov (koľko je potrebných na jeden bod závisí od úrovne jehoznalosti - viď. nižšie). Kňaz začína hru s počtom bodov viery, ktorý je rovný súčtu hodnôt jeho Aspektov, v ďalších kolách už sa to počíta podľa uvedeného postupu.
Kňaz po vykúzlení zázraku zároveň minie počet bodov, ako definuje karta daného zázraku.

Špeciálne pravidlá

Mágovia aj kňazi rozlišujú štyri úrovne svojej znalosti - od novicov až po majstrov mágov či dekanov viery a táto úroveň ovplyvňuje aj množstvo škôl a typov drahokamov, ktoré môžu používať resp. koľko nasledovníkov je potrebných na získanie jedného bodu viery.

Okrem základných verzií mágov a kňazov existujú ešte tzv. bojoví mágovia a mnísi, ktorý síce dokážu vykúzliť iba jedno kúzlo resp. zázrak a v zásobe môžu mať iba polovičné množstvo drahokamov moci resp. bodov viery, ale nie sú postihovaní, ak kúzlia v boji a majú niektoré vlastnosti hrdinov.

***

Základné pravidlá popisujú aj pravidlá delostrelectva a rôzne funkcie bojových strojov, či ničenia terénu, to už však má význam vedieť až keď hráč ovláda základy.
Index :: Print :: E-mail
Komentář je vlastnictvím jeho autora. Neodpovídáme za jeho obsah.
Poslal Vlákno



Nové obrázky
Rýchle linky
Nové príspevky
Nové linky


Copyright Š 2003 by WARGAMING.sk   |  Powered by XOOPS 2.0 ? 2001-2003 The XOOPS Project  |   Design by 7dana.com