[ Stolové hry | Miniatúry | Warhammer | Warhammer 40K | Confrontation ]

  
Hlavné Menu
Reklama
Spriatelené Weby
 
 
 
www.kafe.sk
  Naše mini-logo:
 
Nové články
The first task [2012-02-10 21:05:04]
Takze uvodny clanok co som sa len tak chvilu hral ked nebolo v robote co robit :D nejasnosti je tam...
Stret na Sartanskej planine [2011-12-07 10:13:53]
Battletech 3025
ZRudi vs Miglo
+++Stret na línii Kamenin – GT 722+++ [2011-11-16 12:44:01]
+++Krst ohňom A´un Adat+++ [2011-01-31 19:43:51]
+++chaos vs tau battlereport+++
Kto je online
Pripojeno uživatelu: 9
(2 v sekci Články)

Reg. uživatelé: 0
Návštevníci: 9

více...


Sedláci - maľujeme rýchlo a slušne
  Posted on Wed 29 Nov 2006 by jose (12055 reads)

Speed painting bretonnian commoners

Relatívne dlhý článok o tom, ako relatívne rýchlo vymaľovať relatívne slušný regiment sedlákov (relatívnych).

Poznáme to - namaľovať jednu figúrku je zábava. Namaľovať 5 rovnakých je ešte vcelku OK. Namaľovať ich 30 je na samovraždu. Hlavne keď chceme, aby figúrky vyzerali ako-tak k svetu. Bol som postavený pred rovnaký problém - 30 bretónskych lučištníkov rozdelených do troch grúp po 10 a deadline. Prítomnosť deadlinu znamenala, že nemôžem použiť svoj obľubený prístup k riešeniu problémov - takzvanú taktiku "odloženia na neurčito".

Bolo teda treba zvoliť iný prístup, t.j. príjsť na to, ako dosiahnuť priaznivý pomer vynaloženého času a dosiahnutého výsledku. Postupom, ktorý teraz popíšem sa za relatívne krátky čas (cca 2 hodiny na panáka) dá dosiahnuť relatívne dobrý výsledok (7.8 na cmone). Aby som pravdu povedal, výsledné hodnotenie prekvapilo aj mňa, ba ma dokonca pohoršilo, nakoľko iné moje projekty , ktorým som venoval podstatne viac času a sú podľa môjho subjektívneho hodnotenia rozhodne lepšie, takýto výsledok nedosiahli.

Najprv vám prezradím niekoľko "tajomstiev" a z nich vyplývajúcich rozhodnutí na ktorých je postup založený

  1. Maľovanie regimentu je iné ako maľovanie single figúry - to znamená že:
    • Výsledok bude hodnotený ako regiment vojakov - nie ako 10 samostatných figúr - detaily sa takpovediac "stratia v dave"
    • VŽDY treba byť dopredu rozhodnutý o farebnej schéme skôr ako začneme maľovať - zmeniť schému uprostred práce na regimente je cesta do záhuby.
    • OPLATÍ sa maľovať v "dávkach" - t.j. zobrať 5 vojakov naraz, namaľovať na všetkých jednu vec, potom druhú, etc...
  2. nie všetky časti figúrky sú rovnako dôležité - toto je najpodstatnejšia informácia - ľuďom hneď padne zrak na tvár figúrky a viac ich oči priťahujú svetlé časti modelu ako tie tmavé. - inak povedané - každý serie na váš delikátny hnedočierny hajlajt ľavej čižmy, ale urobte drobný preťah okolo sedlákových očí a hneď sa nájde niekoľko ľudí nadržaných na to v komente upozorniť.
  3. inky sú super - Veľa ľudí sa bojí používania inkov a washov - to je chyba. inky môžu ušetriť hromadu času stráveného tieňovaním, hlavne na častiach, ktoré sme v predchádzajucej časti označili ako "menej dôležité". My použijeme kombinovanú techniku - washneme celú figúru jedným inkom a "podstatné časti" dodatočne pekne a poctivo vymaľujeme. Pri inkoch je ešte dobre spomenúť jednu zázračnú tekutinu - akrylový leštič na podlahy "future". Zlepšuje zatekanie a zhusťuje konzistenciu inku a má ďalšie užitočné vlastnosti o ktorých sa ale dočítate inde (napr tu: THE COMPLETE FUTURE alebo tu: Magic Wash)
  4. Farebná schéma je mimoriadne dôležitá - a to hneď v niekoľkých aspektoch:
    • Definuje regiment - musí byť jednak jasné že vojaci v jednom regimente patria k sebe = potrebujeme jednotiace prvky - v tomto prípade štítky a kapuce. použijeme na ne žltú a červenú, jednak preto, že si to tak želal zákazník, ale dvak sú to aj jasné farby, ktoré priťahujú pozornosť. Zároveň je ale dobré, keď vojaci nevyzerajú "akoby ich jedna mater mala" - to jednak zabezpečíme vhodným výberom rôznorodých modelov do jedného regimentu a dvak tým, že zvyšok uniformy (okrem kapúc a štítov) nebude rovnaký.
    • Priťahuje oko pozorovateľa tam, kde ho chceme mať - zase sme pri dôležitých a menej dôležitých častiach figúry = časti s ktorými sa vyhráme urobíme jasné a výrazné (v našom prípade tváre, ruky, kapuce a štítky), časti s ktorými sa moc hrať nechceme necháme tmavé, aby pozorovateľa zbytočne nepriťahovali (ja viem, je to malý podvod)
    • nie každý ink sa hodí na každú farbu - celú figúru budeme washovať jedným inkom - no a bohužiaľ napríklad modrý wash na žltej farbe nevyprodukuje také výsledky aké by sme chceli. My budeme používať hnedý resp. hnedočierny wash. Pod hnedý wash sa hodia hlavne iné odtiene hnedej a ďalej červené a žlté farby (ktoré tvoria podstatnú zložku všetkých hnedých odtieňov). pre trochu pestrosti použijeme aj hnedozelnú farbu. Takto zvolená schéma bude aj celkom vyhovovať - sedláci budú ladení primárne do hnedých odtieňov, čo vcelku zodpovedá realite.
  5. veľké štetce sú super! - čím väčší štetec použiješ, tým väčšiu plochu ním naraz pokryješ a viac farby doň naloaduješ. amen. Dobrým veľkým štetcom sa dá urobiť aj vcelku tenká čiara aj naraz pokryť relatívne veľká plocha. štetec samozrejme musí držať špičku, inak sa práca zmení na nočnú moru. Pri maľovaní týchto bretoncov som takmer výhradne používal štetec winsor & newton series 7 mini - veľkosti 2 (dva! - nie dva/nula). Na inkovanie štetec revell 3, na drybrushovanie bejziek štetec citadel large drybrush a len na najmenšie detaily - oči a darklining som použil štetec W&N 000.

Fajn. tak sme vybavení teoretickými vedomosťami a môžeme sa pustiť do práce.

krok 1

Rozhodol som sa pracovať vo veľkých dávkach - 10 panákov naraz. Panďulákov vyštípeme zo spručiek, dôkladne začistíme (dôležité - inkovanie všetky mould liny zvýrazní!), zlepíme, na bejzky nacapkáme herkules a zasypeme ich pieskom. Zvyšný piesok oklepeme, necháme herkules zaschnúť a ešte raz zatrieme zriedeným herkulesom a necháme zaschnúť. figúrky si kôli lepšej manipulácii prilepíme lepkavou gumou zvanou blu-tack na vhodné držiačiky - dobre poslúžia napr. fľaštičky od vitamínov, príp. drievka, kam môžeme nacapnúť aj viac figúriek.


krok 2

Najprv metodická vsuvka - všimnite si prosím rozdiel medzi pojmami "základová farba" (basecoat) a "základná farba" (base color). Základová farba je prvotný nástrek, ktorým figúru ujednotíme a jej povrch pripravíme na maľovanie (dôležité hlavne pri kovových figúrach - na holý kov sa maľuje ozaj zle a navyše farba rýchlo oprskáva). Základná farba je farba, ktorá bude aj na výslednom modele, len obohatená o ďalšie tiene a hajlajty.

Dáme figúrkam nástrek základovou farbou. Zvyčajne používam čiernu základovú farbu, ale v tomto prípade sa nám bude viac hodiť nejaká svetlá farba - keďže budeme hojne inkovať tak základné farby budeme chcieť svetlé, aby ich po aplikácii tmavého inku bolo vôbec vidno. Navyše aj plochy, ktoré inkovať nebudeme sú svetlé (žltá a červená) a maľovať toľko žltej na čierny podklad by bolo peklo. Keďže bielu základovku rád nemám, zvolil som neutrálny sivý "vallejo primer", ktorý som nastriekal airbrushom. Aby som si prácu ešte viac zjednodušil, rozhodol som sa, že niektoré plochy ani maľovať nebudem, ale nechám na nich rovno nastriekaný základ. a tak aby som pridal variabilitu, striekol som niektoré figúry následne nažltlou kostenou farbou, niektoré svetlou hnedastou farbou. niekoté som nechal so sivým basecoatom.

Bejzky som jednoducho zatrel so scorched brown, drybrushol bestial brown a snakebite. Je dôležité urobiť to na začiatku - netreba dávať bacha, ak nechtiac drybrushneme iné plochy, neskôr ich aj tak pretrieme.


krok 3

Teraz nás čaká najzdĺhavejšia a najotravnejšia časť celého procesu - aplikovať základné farby na všetky plochy, ktoré budeme inkovať. A to sú vlastne všetky plochy okrem už hotových bejziek a štítkov a kapúc, o ktorých sme si povedali, že ich budeme maľovať klasicky a poctivo. Poctivo budeme maľovať aj tváre a ruky, ale tam sa nám tiene vytvorené inkom budú hodiť. Vlastne je tu ešte jedna výnimka - vravel som, že využijeme aj basecoat ako ďalší základný odtieň a tak tu a tam necháme sivú košeľu, alebo krémový plášť.

Normálne si farbičky mniešam na mokrej palete, ale teraz budeme farieb potrebovať veľa a nebudeme si miešať žiadne odtiene v priebehu maľovania, takže použijeme platíčko od liekov a rovno si doň narobíme farby, ktoré budeme používať. zoberieme pár odtieňov hnedej, nejakú červenú, žltú a zelenú, k tomu dwarf flesh na ksichtíky a kostenú na rôzne handry, povrazy, etc... asi takto:


Farby trochu nariedime vodou - nechceme ale úplne riedke farby ako sa používajú pri tieňovaní - ideálna hustota je taká, že farba dostatočne kryje na jeden náter, ale netvorí štruktúru. To ale pri niektorých farbách nedosiahneme - napríklad scorched brown je príliš tmavá na to, aby náš sivý basecoat pokryla bez "máp" na jeden krát - budeme potrebovať dva nátery. Rovnako žltá ako vieme mizerne kryje, čiže tiež budeme potrebovať dva nátery. ostatné farby by mali uspokojivo kryť už prvým náterom. Ešte pár tipov k maľovaniu:

  • Veľký štetec! (ale ja viem, že som to už spomínal )
  • Keď je aj na štetci viac farby a tá zateká do špár, tak nám to veľmi nevadí - na našom svetlom basecoate to aspoň vyrobí mierne tieňovanie.
  • Drobné preťahy medzi plochami nebudú vadiť - plochy aj tak väčšinou oddeľuje nejaká "feature" na figúrke - t.j. schod, špára, etc.. no a v týchto schodoch a špárach sa nám bude hromadiť ink, ktorý drobný preťah zakryje.
  • Je lepšie maľovať najprv svetlé až potom tmavé farby. Z jedoduchého dôvodu - tmavou farbou prekryjete svetlý preťah ľahšie ako naopak.
  • ...spomínal som už veľký štetec?

'ere we go:

 

krok 4

Keď máme natreté obyč farby, natrieme metaliky. Nechali sme si ich nakoniec, pretože najlepšie kryjú. ehm.. teda metaliku - boltgun metal na všetko čo sa má kovovo blišťať . Teda samozrejme sa nemusíte obmedzovať na boltgun metal, ale tuto sa mi hodil a načo sa zdržiavať rôznymi metalikami. Btw, nezabudnite, že aj metaliku treba trošku riediť.


krok 5

Konečne sa dostávame k ezoterickému tajomstvu rýchlo-maľovania. Ideme washovať. Najprv si musíme samozrejme pripraviť náš magic-wash. Tradičná magic washová receptúra hovorí, že je vhodné miešať future s vodou v pomere 1:4 (future:voda). Ja som ale dospel k presvedčeniu, že pre náš účel je lepšie future vôbec neriediť. Dokonca som sa ho (nie veľmi úspešne) pokúšal zahusťovať. Totižto, čím je náš wash hustejší - tým lepšie a rovnomernejšie ostáva aj na rovných plochách a robí jemnejšie prechody. čím je redší tým viac samozrejme steká a hromadí sa v špárach (čo zase tvorí ostrejšie prechody).

Princíp je dať do washu minimálne množstvo pigmentu - dokonca iba toľko, že čiaru ktorú si ním skúsime namaľovať na biely papier takmer nebude vidno. Na figúru ho ale budeme nanášať v hojnom množstve, a vďaka svojej hustote sa na nej aj udrží, takže efekt samozrejme vo finále bude vidno - na vyvýšených plochách takmer vôbec, v priehlbinách, kam zatečie hrubšia vrstva washu ho bude vidieť viac. Najväčší problém pre wash sú rovné plochy bez textúry - wash nemá kam zatekať a nevyrába požadovaný efekt - namiesto toho vyrába mláčky a machule. problém sme zčasti vyriešili tým, že je náš wash hustý a že sme doň dali málo pigmentu, ale je dobré myslieť na tento problém aj pri navrhovaní farebnej schémy - mláčky a machule bude viac vidno na svetlom ako na tmavom podklade. S týmto vedomím som problematickú plochu našich sedlákov - konkrétne luky natrel najtmavšou použitou základnou farbou - scorched brown. (na druhú stranu - neprezieravo som na ponožky použil bleached bone - výsledok vidíte na obrázkoch).

Pri navrhovaní farebnej schémy sme si tiež povedali, že použijeme tmavohnedý wash. hnedá je dostatočne neutrálna a vhodne dopĺňa veľa iných farieb - ktoré sme si aj zvolili pri tvorení kolor-schémy. Ďalšia alternatíva by mohol byť čierny wash. Aby som to nenaťahoval - ja som zvolil pomer približne 1:4:50 chaos black:brown ink:future. Washu si nachystáme vcelku dosť - na desiatich sedlákov som si prichystal plnú "jamku" v platíčku od ibuprofenu a ešte som nakoniec musel trochu washu dorábať. Chytíme veľký štetec a rozšafne napatláme wash na celú figúrku okrem kapúc a štítkov, ktoré budeme maľovať normálne.


Toto je výsledok - vojaci sa síce lesknú ako povestné psie gule, tento efekt ale neskôr eliminujeme matným lakom. Hrubá vrstva future navyše urobí farbu na figúrke ultra-odolnú. Pamätáte - je to defakto lak na podlahy a ten musí zniesť dubasenie topánok a iné extrémne šoky (ktorým snáď naše figúrky nebude nikto vystavovať).

krok 6

Na rad teraz prichádza poctivé maľovanie. Najprv štítky a kapuce. Newashovali sme ich, pretože sme chceli jasné farby a tie by jednak wash utlmil a dvak majú priťahovať oko pozorovateľa a my predsa nechceme, aby si hneď všimol, že sme použili podradnú washovaciu techniku. Tu už žiadne triky neporadím - akurát, že pri takomto počte figúr sa tiež oplatí namiešať odtiene do platíčka - ja som použil tri odtiene od každej farby žltá: snakebite - snakebite + sunburst - sunburst. a červená: gory red+kusok tmavomodrej - gory red - blood red. asi takto:


Maľoval som od najtmavšieho odtieňa k najsvetlejšiemu (možnože by bolo efektívnejšie namaľovať stredný odtieň a potom tiene a hajlajty, ale ja mam zažitý iný postup). Najtmavší odtieň som nariedil vodou a urobil ho trochu hustejší - tak aby kryl na jeden náter. Svetlejšie odtiene som nariedil mojím osvedčeným riedidlom (voda:future 4:1) urobil som ich redšie ako základný najtmavši odtieň - v takzvanej "konzistencii mlieka" . základ a prvý hajlajt som nanášal štetcom veľkosti 2, najsvetlejši hajlajt štetcom veľkosti 0.


krok 7

Ostáva už len vymaľovať ruky a tváre - na nich si dáme záležať najviac - používame štetce 0 a 000, farbičky si miešame online na paletke. V tomto kroku som aj zvýšil kontrast na niektorých prechodoch darkliningom - veľmi veľmi riedkou čiernou farbou a tenkým štetcom namaľujeme nie veľmi výrazné linky tam, kde to uznáme za vhodné - napr. som obtiahol okraje okolo štítkov, skryl linkou niektoré drobné preťahy a nedoťahy na rozhraní plôch.


krok 8

Na koniec už len zamaľujeme okraje bejziek (Pustíš tu goblin green?! FUJ! pekne čiernou!!) a dôkladne striekneme figúry matným lakom aby sme zlikvidovali future efekt psačích gúľ. najlepšie v dvoch nástrekoch a po prvom okukneme, kam sme zabudli lak nastriekať. aj po druhom nástreku nájdete niekoľko lesklých plošiek, hlavne ak natočíte figúru v divnom uhle z ktorého ste sa pri striekaní nedívali


Na záver

Stačí spestriť bejzky trochou static grassu a vyfotiť. Na nasledujúcom obrázku si ešte môžete porovnať jednotlivé kroky postupu - z ľava doprava a z hora nadol (bohužiaľ som v priebehu práce nenafotil stále ten istý model, ale tieto sa vcelku podobajú):

  1. model po aplikácii základných farieb
  2. model po washnutí
  3. model po vymaľovaní kapuce a vytieňovaní tváre
  4. model po aplikácii matného laku


A takto vyzerá výsledok mojej práce - keď sa teraz po prečítaní tohto tutorialu znova zadívate na figúrky a všimnete si veci ktoré som "odflákol" a zákerne od nich odviedol vašu pozornosť inam - asi sa chytáte za hlavu, ako ste mohli predtým dať figúrkam 7 alebo nedajbože 8 bodov. (aj ja sa chytám za hlavu).


Dúfam, že vám tento článoček ušetrí kopu času pri maľovaní vašej armády, ja som s ním totiž kopec času zabil . Celkový časový odhad jednotlivých krokov (v batchi desiatich panákov) je asi takýto:

  1. čistenie, lepenie, pieskovanie cca 3-4 hodiny
  2. striekanie, drybrushovanie bejzjek cca 1 hodina
  3. nanášanie základných farieb cca 4-5 hodín
  4. inkovanie cca 20 minút
  5. maľovanie kapúc, tvárí a rúk cca 6-7 hodín
  6. finalizácia - zatretie okrajov bejziek, striekanie lakom, static grass - cca 2 hodiny.

celkovo odhadom nejakých 15-20 hodín, t.j. cca 1,5-2 hodiny na jedného panáka. Toto nieje výsledok s ktorým som úplne spokojný - rád by som sa dostal na nejaké 0,5 - 1 hod. na vojaka tejto veľkosti pri rovnakej kvalite. myslím že sa to dá, chce to akurát trochu cviku - skrátiť sa imho dá hlavne bod 1 a 5.

ps: Keďže momentálne nefunguje komentovanie článkov, svoje dotazy a komentáre prosím napíšte v tomto fóre. Nepíšte mi prosím PM-ky a maily.

Index :: Print :: E-mail
Komentář je vlastnictvím jeho autora. Neodpovídáme za jeho obsah.
Poslal Vlákno



Nové obrázky
Rýchle linky
Nové príspevky
Nové linky


Copyright Š 2003 by WARGAMING.sk   |  Powered by XOOPS 2.0 ? 2001-2003 The XOOPS Project  |   Design by 7dana.com